Er het beste van maken in deze lastige coronatijd. Dat is wat Kyle en Rayko zich al snel beseffen als ze elkaar net hebben leren kennen. De restricties zetten een streep door een reisavontuur in Australië, dus broeden zij op een alternatief. Het wordt een busje, die zij met toch betere linkerhanden dan zij dachten eigenhandig ombouwen tot hun Scandinavische strandhuisje op wielen. Al geruime tijd toeren zij hier nu volop genietend mee door Zuid-Europa. ,,We zijn op de mooiste plekken, maar toch thuis.’’

Een gewaagde test voor een prille liefde

Kyle Brands en Rayko Piepers leren elkaar net voor de coronaperiode kennen. Kyle is als eventmanager veel op reis en komt door de wild om zich heen slaande pandemie plots thuis te zitten. Klein probleempje, hij heeft geen thuis. Hij trekt bij zijn kersverse vriend in, die in Utrecht een studiootje van 28 m2 bewoond. Een gewaagde test voor een prille liefde. ,,De vonk sloeg ondanks de kleine ruimte helemaal over en toen het echt serieus werd tussen ons besloten we al snel dat we samen wilden gaan reizen’’, vertelt de 30-jarige Kyle, die zo enthousiast is over zijn reisavontuur in Australië dat hij dit graag nog eens samen met zijn 1 jaar jongere grote liefde wil beleven. ,,Ik was net afgestudeerd en was sowieso al van plan daarna op reis te gaan. Echter sloten al snel alle grenzen en moesten we een alternatief bedenken’’, vervolgt Rayko. ,,Toen het woord campervan de eerste keer was gevallen, zagen we plots overal om ons heen campers en busjes. Toen ging het snel. Een paar weken later kochten wij ons kant en klare Volkswagenbusje. Klaar voor vertrek!’’

Het tweetal zet koets naar Portugal en de Canarische eilanden. Aan het nog kleiner wonen hoeven zij eigenlijk nauwelijks te wennen. ,,We dachten als we 28 vierkante meter aankunnen, kunnen we die 6 vierkante meter ook wel aan’’, lachen beiden. ,,Nee, alle gekheid op een stokje, doordat we in de winter vertrokken naar warme plekken was het eigenlijk best gemakkelijk te doen. We waren bijna altijd buiten. Alleen op regenachtige dagen zaten we binnen, maar dan hadden we wel echt een lekker loungeplekje in onze bus. Of we zaten in de shopping mall om onze accu op te laden. Ons busje was namelijk heel basic. We hadden geen zonnepanelen en maar een klein accuutje. We waren dan ook vrij afhankelijk van anderen.’’

Dit willen wij fulltime gaan doen

Tijdens hun eerste trip ontmoeten de nieuwbakken vanlifers veel busjesmensen van hun eigen generatie. Allemaal avonturiers, die parttime of fulltime op reis zijn in de meest uiteenlopende huisjes op wielen en dit vaak combineren met werk. Er gaat een wereld voor hen open. ,,Daardoor gingen wij nadenken en wisten we vrij snel: dit willen wij ook fulltime gaan doen. We wisten ook dat we dat niet in zo’n klein busje wilden en besloten voor de zelfbouw te gaan, zoals zo veel lieve mensen die we onderweg ontmoet hebben gedaan. Ondanks dat we allebei 2 linkerhanden dachten te hebben, zei iedereen just do it!’’ En zo trekt het stel terug naar Nederland om hun nieuwe plannen gestalte te geven. Niet iedereen in hun directe omgeving is even enthousiast hierover. ,,We kregen heel veel verschillende reacties. Sommigen waren een beetje sceptisch; hoe gaan jullie dat doen met geld verdienen, is het wel slim, moet je niet iets op gaan bouwen? Maar de meesten waren aanmoedigend; te gek, jaloers, super vet, jullie maken er het beste van. Mijn ouders moesten zeker even 2 keer slikken; en je baan dan? Zij zijn niet zo vrij opgevoed en deden wat toentertijd het beste leek; trouwen, een huis kopen, kinderen krijgen’’, vertelt Kyle. ,,Echter zijn wij ervan overtuigd dat onze generatie vrijer is en dat iets opbouwen ook later nog kan of juist helemaal niet. Nu we eenmaal onderweg zijn vinden mijn ouders het fantastisch en leven ze ontzettend mee. Stiekem zijn ze wel trots dat we er tijdens deze rare tijden echt iets van proberen te maken.’’

Voor hun nieuwe rijdbare huisje valt het oog van de beide Limburgers op een Mercedes Sprinter en kan het klusavontuur met de nodige spanning beginnen, want echte handige Harry’s zijn zij nu niet bepaald. ,,We dachten dat we 4 linkerhanden hadden samen, maar al snel bleek dat een van ons 2 rechterhanden heeft’’, wijst Kyle lachend op Rayko. ,,Ik heb inderdaad 2 linkerhanden. Nee, dat is overdreven, maar we hebben onszelf verbaasd over wat je eigenlijk allemaal zelf kunt doen met hulp van YouTube, Instagram en blogs. Rayko is echt iemand die de tijd kan nemen om iets uit te zoeken, het in zijn hoofd te krijgen en in alle rust te maken. Hij heeft dan ook ons bed, de douche, de kasten en dergelijke gemaakt. Zelf ben ik meer van de snelle zichtbare acties.’’ Rayko bevestigt dat met een grote glimlach. ,,Hij verfde alles in leuke kleuren, verzorgde de wrap van de bus, ons logo, Instagram-pagina en maakte het bed al op terwijl we nog aan het bouwen waren!’’

De start met hun Sprinter wordt wel een valse. De bus blijkt flink wat verborgen gebreken te hebben. ,,Dat nam meteen een flinke hap uit ons budget. We raakten ook het vertrouwen in de bus, die ons huis moest worden, een beetje kwijt. Het heeft even geduurd voordat dat terugkwam. Toen de bus eenmaal gerepareerd was konden we ook echt niet wachten om onze ideeën eindelijk werkelijkheid te maken en begonnen we met klussen.’’ Uiteraard verloopt de ombouw voor de beginnende klussers niet helemaal vlekkeloos. ,,Bij alles wat je voor het eerst doet kan het natuurlijk misgaan. Dat gebeurde bij ons ook regelmatig. Zo boorden we een keer een schroef door de bus heen in plaats van door het hout. Zo bleken de wandtegels voor de douche eigenlijk vloertegels te zijn, dus na dagen plakken, kitten, ontstickeren en drogen gaven we het de derde ochtend met loshangende wandtegels op en kochten we een rol vinyl voor op de muur. En zo hadden we voor vertrek al te maken met lekkages in ons zelf geknutselde watersysteem doordat slangklemmen door trilling loslieten. Ook ons zelf ingebouwde dakraam lekte.’’ Toch laten zij zich niet uit het veld slaan. ,,What doesn’t kill, makes us stronger, toch? Inmiddels is alles opgelost en rijden we vooralsnog zonder problemen door Zuid-Europa! Het blijft een auto dus we weten ook dat er heus wel een keer iets stuk gaat, zoals dat bij iedereen gebeurt.’’

Veel mensen behandelen tijdens onze reis

Uiteindelijk zijn de romantische vanlifers apentrots op hun werk en genieten ze met volle teugen van hun sfeervolle inrichting. ,,Rayko noemt het een Scandinavisch strandhuisje. Uiteindelijk is alles heel mooi bij elkaar gekomen qua indeling en kleuren. Iets wat toch best spannend is als je begint met plannen en bouwen. We hebben voorin een gezellig zithoekje gecreëerd, doordat we de voorstoel draaibaar hebben gemaakt en 2 extra zitplaatsen hebben laten inbouwen. Door de grote hoeveelheid ramen is het lekker licht en een fijne werkplek voor mij achter mijn laptop. In onze vorige camper hadden we een koelkastje op gas die eerder warm werd dan koud en nu hebben we echt een unit op stroom die zelfs ijsklontjes maakt! Dus dat voelt als een mega upgrade. En die koelkast staat direct naast……..’’ Kyle roffelt met zijn handen op de tafel. ,,De douchecabine! Dit is echt onze beste keuze ooit. We hebben zo lang getwijfeld over een douche, omdat het ruimte inneemt en het misschien niet het echte basic-vanlife representeert. Maar elke paar dagen als we onder heet water staan in ons zelfgebouwde huis op wielen zijn we nog steeds trots en blij. In diezelfde ruimte staat ons composttoilet, dus we hoeven de deur niet uit voor onze boodschap. Onze keuken heeft een gasfornuis en boiler op LPG, die werkt op een tank die we zelf hebben ingebouwd en die we van buiten bij een tankstation kunnen vullen. Super handig! Achterin is Rayko’s behandelkamer oftewel fysiopraktijk. Hier staat zijn behandeltafel en gaat hij hopelijk veel mensen behandelen tijdens onze reis.’’

De grote trots van het duo is toch wel hun slaapplaats. ,,Boven de behandeltafel hangt ons hefbed, dat we zelf gemaakt hebben met een rolluikmotor en autoriemen zodat deze omhoog en omlaag kan. Ideaal! Overdag is het bed helemaal omhoog tegen het dak aan, waardoor we achterin kunnen lopen, zitten en werken. Om dit te kunnen realiseren hadden we dus wel een extra hoge bus nodig en dat is deze Mercedes Sprinter L3H3 wel! We hebben hem ook Sky genoemd. Onze bus is zo hoog, ons bed gaat omhoog en the sky is te limit, toch? Rayko is er zeer mee in zijn nopjes. ,,Een fysiopraktijk op wielen klinkt leuk maar dan heb je echt ruimte nodig. Dit hebben we door middel van het hefbed goed kunnen creëren. Ik ben super blij dat we een bus hebben waar ik in kan werken, maar het is wel spannend en een grote stap. Je weet toch nooit hoe het gaat lopen als je eenmaal onderweg bent en geld nodig hebt. Gelukkig heb ik Kyle die voor me aan de slag kan als propper’’, lacht hij. Voor Kyle is het als evenementenman nog even aanmodderen qua werk. ,,Ik werkte al jaren als eventmanager en in het toerisme. Ik organiseerde events en ging met groepen op reis door Europa. Helaas is dit nu helemaal stil komen te liggen. Het zijn onzekere tijden! Vanuit de bus zoek ik naar online werk en heb ik nog steeds contact met oude werkgevers waar ik af en toe kantoorwerk voor kan doen, maar dan vanuit de bus! Het voelt soms wel gek om gewoon met de noorderzon te zijn vertrokken, maar ik weet zeker dat als ik thuis was blijven zitten zonder werk, ik me zeker niet beter had gevoeld. Dus dan maar iets beters ervan maken, totdat de wereld weer opengaat!’’

Lekker aan het overwinteren in Zuid-Spanje

Als hij zijn oude werk weer op kan pakken betekent dat voor hem en Rayko zeker niet het einde van hun vanlife. ,,Het maakt voor mij niet uit of ik nou vanuit Amsterdam naar groepen toe vlieg of vanuit waar we op dat moment met de bus zijn. We kunnen gaan en staan waar we willen. We komen op de mooiste plekken, maar zijn toch thuis. ‘s-Ochtends de schuifdeur open trekken en met je kopje koffie naar de zonsopgang kijken ergens boven op een klif, in welk huis maak je dat nu mee? Inderdaad, je huis op wielen. We zijn nu lekker aan het overwinteren in Zuid-Spanje, waar de zon schijnt! We willen hier wat langer op een plek blijven staan, omdat dat qua werk handiger is. Als je continue op reis bent is het lastig om mensen te behandelen. In de zomer willen we richting Schotland. Die whisky sunsets boven op een klif zijn toch onze favorieten! Een eindtijd voor ons vanlife hebben we dan ook niet. We vinden dit leven nu heerlijk en blijven het doen totdat het niet meer heerlijk is.’’

Lees dit artikel en overige artikelen over klein wonen in ons Klein Wonen Magazine 15, KLIK HIER voor een gratis download.

Meer over de Vanlifeboys? Kijk op hun instagrampagina @vanlifeboys.