Johan Haverdings verwondert zich nog elke keer dat je telkens op een andere plek je ook thuis kunt voelen. Wel in zijn eigen rijdende huisje, dat de 61-jarige Drent liefkozend vrouw en dame noemt. Dat de liefde soms rare stappen maakt, blijkt wel uit het feit dat hij recent zijn Van Hool-woonbus zomaar heeft ingeruild voor een ouder exemplaar: een voormalige Zwitserse post- en schoolbus.

Al enkele jaren leeft Johan permanent in een woonbus. In het najaar en de winter vertoeft hij meestal in Zuid-Europa om daarna weer naar ons kikkerlandje terug te keren. Het liefst staat de freelance tekstschrijver lekker vrij en alleen op een mooi stekje. ,,Een week of 2 zonder winkel, stroom, wateraansluiting en loosput is dan uitstekend te doen. Waarom? Tja,…. eenzaam ben je vooral tussen heel veel anderen. In mijn eentje red ik me prima en kan ik heerlijk lezen, schrijven en videoplannen bedenken. De mooiste momenten beleef ik met andere reizigers. Met de nadruk op reizigers. Tussen de grijze overwinteraars zijn ze soms moeilijk te spotten, maar ze zíjn er!’’

Tekst gaat verder onder de foto.

Radicale keuze

Zijn eerste woonbus is een Van Hool touringcar, waarmee hij in eerste instantie alleen op vakantie gaat. Johan heeft het dan nog prima naar zijn zin met zijn goede baan en een groot huis. ,,Dat was echter niet iets, zoals alles, met eeuwigheidswaarde. Kortom, als je ooit iets volslagen anders wilt, een radicale keuze wilt maken, moet je dat tijdig doen. Iedere avond terugkeren naar je vaste thuis is een groot goed. Maar dagelijks onderweg zijn en ervaren dat je elke keer weer op die andere plek ook thuis kunt zijn, is minstens zo goed. Ook heel bijzonder. Het verwondert me iedere keer weer. En verwondering, daar is het mij om te doen.’’ Dus verkoopt de geboren Emmenaar zijn huis, dat inmiddels niet meer als thuis voelt en gaat permanent in zijn Van Hool wonen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Met de Van Hool in Noorwegen. Foto: Johan Haverdings

Grote liefde

Helemaal verrassend is de stap voor Johan niet, want hij kocht de Van Hool al met in zijn achterhoofd er ooit permanent in te gaan wonen. ,,Voor vakanties is zo’n kolos leuk, maar wel wat overdreven en tevens duur. Ze was toch wel mijn grote liefde, want ik had haar ook helemaal naar eigen smaak ingericht. Haar techniek was echter niet meer erg courant. Bij problemen waren onderdelen ook slecht te krijgen. Dat heeft onderweg voor flink wat ellende gezorgd. In totaal heb ik mij drie keer moeten laten afslepen, waaronder zelfs een keer met een dieplader. Het deed pijn, maar ik heb haar daarom toch van de hand moeten doen.’’

Tekst gaat verder onder de banner.

Kopje kleiner

Johan waagt zich op een nieuw liefdespad en valt als een blok voor een gele Zwitserse Magirus van zijn buren. Deze dikke veertiger is weliswaar een stuk ouder dan zijn ex, maar veel beter te onderhouden. ,,Voor motoronderdelen kan ik nog altijd aankloppen bij Iveco. Sterker nog, indien nodig kan ik zelfs nog een compleet nieuwe motor van dit type bestellen. Daarnaast is deze dame qua ontwerp een absolute beauty.’’ Ze is wel een kopje kleiner dan de Van Hool en dat merkt haar nieuwe vriend wel. ,,Ja, ze is een meter korter, 15 centimeter smaller en zo’n 30 centimeter lager. Ik verlies daarmee gewoon een enorme bak ruimte. Zowel voor mij als voor spullen. Ik heb bij de verhuizing naar deze Magirus gewoon weer opnieuw moeten ontspullen. Dat viel me zwaar, want die exercitie had ik al eens doorgemaakt en er leek niet zo heel veel meer te schrapen.’’

Tekst gaat verder onder de foto.

Zeilverleden

Dat Johan zijn woonbus als dame of vrouw aanspreekt, komt uit zijn zeilverleden. ,,Ik heb twee jaar op een zeiljacht gewoond. Ze heeft goed voor mij gezorgd. Ze, want een schip is vrouwelijk. Zo werkt dat. Iedere zeegaande schipper zal direct weten wat dat betekent, al is het een wat ouderwetse insteek. Maar dat zijn knopen, vadems, streken, duimen en zeemijlen ook.’’ Zijn Zwitserse liefje heeft in het Alpenland een trouwe dienst als vervoerder van schoolgaande jeugd en post achter de rug. Daarna is zij omgebouwd tot woonbus voor 5 personen. Johan komt dan ook in een gespreid bedje als hij haar voor zich wint.

Tekst gaat verder onder de foto.

Johan woonde twee jaar op een zeiljacht. Foto: Johan Haverdings

Aanpassingen

Toch doet de Drent nog wel wat aanpassingen aan zijn nieuwe huisje. Zo plaatst hij een LPG-voorziening in voor zijn kachel, koken en warm water en voorziet de Magirus van een 400 watt zonnepaneel met lader. ,,Ze had al een 2 x 100 watt flexibel paneel, maar dat vind ik voor permanente bewoning niet voldoende. Verder heb ik nog een douchebak ingebouwd, want deze bus had alleen een buitendouche. Ook heb ik de ringverwarming omgelegd naar de leefruimte, een isolerend gordijn aangebracht tussen de leefruimte en de cabine en een afsluitbare ruimte onder de tafel gemaakt voor mijn hond. Tenslotte heb ik een muisstille compressor ingebouwd om het luchtsysteem van de deuren, remmen, koppeling en dergelijke op peil te kunnen houden.’’

Tekst gaat verder onder de foto.

Slimmigheden

De Zwitserse schone is van allerlei gemakken voorzien en heeft een aantal slimmigheden op het gebied van ruimte besparen. Zo is er een extra uitklapzitje aan de eettafel, een verlengd aanrechtblad en een rond douchegordijn. ,,Er zijn van origine vijf slaapplaatsen. Achterin is een dubbelbed. In de leefruimte zijn drie slaapplaatsen. Eentje door de tafel te laten zakken en twee bedbanken aan de overzijde. Deze drie gebruik ik uiteraard niet. Doordat de bus is verbouwd voor vijf personen zijn er erg veel laden en kastjes. Waarvan zelfs twee kantelkastjes voor bijvoorbeeld schoenen. De ruimte daarachter is beschikbaar en bereikbaar voor de kachel. Verder biedt uiteraard het laadruim een surplus aan ruimte voor de techniek, tanks, compressor, gastank en gereedschap’’, aldus Johan.

Tekst gaat verder onder de foto‘s.

Robuuste bouw

Een touringcar heeft volgens de avontuurlijke klein woner enkele belangrijke voordelen ten opzichte van een tot woning omgebouwde bestelbus. ,,Ten eerste de robuuste bouw. Bussen zijn veelal gebaseerd op vrachtwagenonderstellen. Daarmee zijn ze in de regel verkeersveiliger. De rechthoekige opbouw biedt tevens meer inrichtingsopties en in de regel zijn ze al goed geïsoleerd met onder meer dubbelglas. Daarnaast is het vrijwel altijd mogelijk om incognito ergens te verblijven, mits je de bussy looks behoudt. Parkeren én verblijven bij een station, een museum, de Eiffeltoren of welke trekpleister dan ook, is daardoor geen enkel probleem. Je wordt niet als camper herkend.’’

Tekst gaat verder onder de foto‘s.

Gewicht een issue

Nadelen zijn er natuurlijk ook. ,,Vooral het gewicht is een issue. Je wilt tenslotte niet ergens het gras kapotrijden of ergens vast komen te zitten. Vanwege de afmetingen is ook niet élke plek bereikbaar. Zo zijn kleine dorpjes en bergweggetjes soms een crime. Net als boodschappen doen. Dan kun je, indien mogelijk, het beste vier parkeervakken veroveren om veilig in en uit te kunnen steken. Voor boodschappen heb ik overigens een elektrische step bij me. Een ander nadeel is dat je bij pech zo’n kolos niet even kunt aanduwen en de ANWB waagt zich liever ook niet aan meer dan 3500 kilogram. Meer gewicht betekent ook een groter verbruik aan brandstof. De Van Hool deed met moeite 1 op 5,4 km. Met deze Magirus haal ik 1 op 6,3’’, vertelt Johan. ,,Een touringcar als huis betekent tevens dat het waarschijnlijk haar tweede leven is. Daarmee is ze meestal al op leeftijd en dat betekent wat voor de uitstoot. Euro 0 is niet ongebruikelijk. Ik probeer dat te ondervangen door daar waar mogelijk te rijden op fossielvrije HVO oftewel blauwe diesel. Dat biedt me geen toegang tot milieuzones, maar wel een verantwoord gebruik.’’

Tekst gaat verder onder de foto.

De nieuwe en oude liefde nog even bij elkaar. Foto: Johan Haverdings

Vloggen

Johan geniet met volle teugen van het vrije leven met zijn Zwitserse vrouw. Jaarlijks bezoekt hij ook een evenement waar allerlei touringcarhuisjes samen komen. De Drent is hier zelf initiatiefnemer van. ,,Ja, het TouringTreffen. Het bestaat nu zo’n zeven jaar en wordt goed bezocht. Het is een uiterst gezellig samenzijn, waar door zowel deelnemers als gasten veel inspiratie wordt opgedaan. Zo is mijn compressor-oplossing al veel gekopieerd en is mijn afscheidingsgordijn weer afkomstig van een ander.’’ Ook vindt de Drent het leuk om over zijn busleven te vloggen. ,,Ik ben meer van het woord dan van beeld, maar beleef er toch erg veel plezier aan. Het is een andere mogelijkheid dan schrijven om anderen deelgenoot te maken van je leven in een klein huisje, maar met een hele grote tuin!’’

Je kunt de vlogs van Johan’s busleven volgen via zijn YouTube-kanaal Han Verdi Husky & RV. Hieronder de vlog waarin Johan vertelt over zijn oude en nieuwe liefde.